Stoft pärlor.

När man hör: sötvattenpärlor. Ja då vet man vad det är, en pärla som är odlad i sötvatten.
Havspärlor är väldigt fina och tyvärr oxå dyra, har aldrig fått någon bra förklring till det men tro det är svårare att odla pärlor i havsvatten än sötvatten.
Nu har det kommit mycket sakalpärlor, det är en konstgjord pärla som är gjord av pärlstoft.
De tar rester av trasiga pärlor, det dammet som blir är de borrar hål i pärlorna och insidan av musselskalen, blanda det med lim och pressar en rund fin pärla. Riktigt så lätt är det nog inte som jag beskrev det men principen är den samme.
Men som alltid när något börja bli poppulärt så kommer andra varrianter.
Det jag benämner som skalpärlor är hela pärlan en skalpärla, men det finns oxå de pärlorna där ytterska lagret är gjort av skalpärlor och resten är en plastpärla.
Skalpärlor:
Alla skalpärlor är vita innuti, de pressar en massa pärlor i samma storlek och sen färgar de bara det yttersta lagret av skalpärlan.
"Skalpärlor", den nya varrianten som är billigare. Då är det en plastkula som pärla och det ytterska lagret är en färgad skalpärla matrial.
Hur ska man då veta vad som är vad?
Ja det undra jag oxå, men jag gör mitt bästa för att vet vad det är jag säljer och då är ett steg i ledet att jag handlar av de jag litar på och då oxå lita på vad de säger. De om någon borde ju veta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0